2024 december végéig a polgári perrendtartás az azonosításra visszavezetett dokumentum (AVDH) szolgáltatással aláírt digitális iratokat teljes bizonyító erejű elektronikus magánokiratként kezelte, és az így aláírt dokumentumok minden bíróság és hatóság előtti eljárásban felhasználhatóak voltak. Ezt az állampolgárok mellett, bár vállalkozások jogszabály szerint nem voltak jogosultak használni, a gyakorlatban a cégek képviselői is alkalmazták, és a bíróságok és más hatóságok el is fogadták ezeket a iratokat.
Az AVDH azonban 2024. december 31. napján megszűnt.
A magánszemélyek számára új, ingyenes megoldásként az AVDH helyett a mobiltelefonon elérhető Digitális Állampolgárság Program (DÁP) applikációban 2025 februárjától megjelenő új digitális aláírás jelentkezett. A NISZ Zrt., mint a DÁP szolgáltatója a legfeljebb 50 millió forint értékű tranzakciókhoz felelősséget is vállal a DÁP aláírás kapcsán bekövetkező esetleges káreseményért. A DÁP aláírást háromévente kell megújítani. Az elektronikus aláírást ellenőrizni is lehetséges a https://mo.hu/keaesz weboldalon az ingyenes Kormányzati Elektronikus Aláírás-Ellenőrzés Szolgáltatás segítségével. A természetes személyek nem csupán a DÁP aláírást használhatják, mivel Magyarországon a Microsec és a Netlock szolgáltatók által működtetett ingyenes elektronikus aláírást is módjukban áll alkalmazni.
Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL
Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama
További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.
De a cégek a DÁP megoldását nem használhatják üzleti működésük során. Pedig az elektronikus aláírás alkalmazása sok esetben gyorsítja az ügyintézést, szerződéskötést és ezzel egyszerűsíti a vállalkozás működését.
Természetesen van más lehetőség arra, hogy a gazdasági társaságok is szert tegyenek az elektronikus azonosításról és a bizalmi szolgáltatásokról szóló (EIDAS) uniós rendeletnek megfelelő elektronikus aláírásra.
A magyar Microsec és a Netlock szolgáltatók mellett a már itthon is működő, eredetileg olasz, Flintsig cég, de számos más, Európában működő vállalkozás digitális aláírását is megvehetik a vállalkozások.
Dr. Zalavári György ügyvéd, az Ecovis Zalavári Legal Hungary irodavezető partnere kiemeli, hogyha a cégvezetésbe tartozó, képviseleti joggal bíró személy részére digitális aláírást biztosít a társaság, akkor ez úgy, mint a papír alapú aláírásminta vagy aláírási címpéldány, bejegyeztethető a cégnyilvántartásba is. Ezen nyilvános, bírósági cégadatbázisból bárki részére elérhető lesz a tisztviselő nyilvános, ellenőrizhető aláírókulcsa.
A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVE MAGYARÁZATA 2025
Az Mt. és a Ptk. munkaviszonyra vonatkozó szabályai (paragrafusról paragrafusra)
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Szerzők: Dr. Horváth István, Dr. Szladovnyik Krisztina
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 500 oldal
Megjelenés: 2024. április 10.
Kedvezményes ár 2025. március 14-ig:
22.900 Ft + áfa helyett 18.900 Ft + áfa
Megrendelés ITT>>
Manapság már nagyban elterjedt, hogy az üzleti ügyek, a közigazgatási és bírósági eljárások, szerződéskötések személyes megjelenés és találkozók nélkül videókonferenciák és távoli aláírások útján zajlanak. Leegyszerűsíti, időben és pénzben is takarékosabbá teszi ez a folyamat az egyes procedúrák, tranzakciók lebonyolítását. Ezen folyamatoknak sokszor előfeltétele vagy legalábbis lényeges könnyítő eleme a cégek és magánszemélyek digitális aláírása. Egyes eljárásokhoz már jelenleg is megkerülhetetlen az online ügyintézés (cégek peres ügyei), és vannak, amelyekben a közeljövőben lesz ez kötelező (ingatlan-nyilvántartási ügyek).
A cikk szerzője, Dr. Zalavári György ügyvéd javasolja mindenki számára, hogy akár magánszemélyként saját, akár a vállalkozás számára az üzleti célokra, minél előbb szerezzenek be digitális aláírást, mert a jogi és közigazgatási ügyek intézéséhez ez lassan nélkülözhetetlenné válik.
The post Vezinfó hirdetés appeared first on Jogadó Blog.