A gazdasági–szervezeti mediációban rejlő lehetőségek egy országos kutatás alapján

Mennyire ismert és elismert a mediáció a gazdálkodó szervezetek körében? – erre a két kérdésre kerestük leginkább a választ, amikor 2022-ben indítottunk egy országos kutatást a Win-Win Válási és Gazdasági Mediátorok Egyesületének keretei között. Több módszert is felhasználtunk: egyrészt olyan kérdőívet, ami azoknak szól, akiknek a szervezete használta már a mediációt, a másik változat olyan válaszadóknak, akiknek a cége még nem. Továbbá interjúkat készítettünk a mediációt ismerő vezetőkkel és a gazdasági mediációban tapasztalatokat szerzett mediátorokkal.
Habár kutatásunk nem reprezentatív, mégis rávilágít fontos vonatkozásokra a gazdasági élet szereplőinek. Kérdőívünket 182 fő töltötte ki online formában, 44%-uk kft.-ben, 12%-uk rt.-ben dolgozik, 17%-uk egyéni vállalkozó. A szervezeti létszám tekintetében a válaszadók ötöde 2–10 fős, hasonló arányban 11–50, illetve 250 fő fölötti, hatoduk 51–250 fő közötti – mindezek alapján látható, hogy sokféle vállalkozási formától kaptunk visszajelzéseket.

Megjelent a friss ECOVIS HUNGARY LEGAL HÍRLEVÉL
Benne kiemelt témánk: Duplájára emelkedett az apaszabadság időtartama
További aktuális híreket olvashat előadásainkról és a legújabb cikkeket Bányajog és Közbesz blogjainkból.

Válaszadóink negyede havonta egy alkalomnál ritkábban, illetve ugyanennyien hetente néhányszor, ötödük havonta néhányszor, illetve naponta többször is találkozik konfliktusokkal, és minden tizedik válaszadó – érthető módon az egyéni vállalkozók egy része – nem találkozik munkahelyi vitákkal. A kutatásunkban résztvevők közel 60%-a ismeri a mediációt, negyedük hallott róla, majdnem minden hatodiknak van személyes tapasztalata, néhányaknak azonban fogalma sincs arról, mi a közvetítés.
Ahol alkalmaztak mediációt a cégen belül, ott majdnem minden második esetben 2–5 alkalmas folyamat volt, minden negyedik válaszadó azt jelölte meg, hogy egyszeri ülést tartottak, 5%-uk többszöri mediációt jelzett. A legfontosabb mediációs témák a kitöltők válaszaiban

  • a rejtett konfliktusokból adódó nehézségek feloldása,
  • a felettes és a beosztott viszonya,
  • a társosztályok közötti kapcsolat,
  • az együttműködést hátráltató helyzetek javítása.

A lezajlott mediációk többsége eredményesnek tekinthető, mivel a válaszadóink negyede azt jelölte meg, hogy megállapodással zárult, ugyanilyen arányban megállapodás nélkül, közel fele szerint mindkét eset előfordult.
A szervezeti mediációknak számos pozitív hatását megtapasztalták:

  • a kutatásunkban résztvevők több mint fele úgy látja, javult a munkahelyi légkör, továbbá a mediációban résztvevők kapcsolata is jobb lett egymással,
  • 42% nyilatkozta, hogy az állandósult konfliktusok miatti pszichés nyomás csökkent,
  • minden harmadik esetben a mediáció elősegítette a konfliktuskezelési kultúra terjedését a szervezetben,
  • míg válaszadóink negyede úgy látja, hogy kevesebb lett a kilépések száma, a meglévő munkavállalókat maradásra ösztönözte,
  • minden ötödik kitöltő szerint csökkentek a stressz által okozott munkahelyi koncentrációs zavarok, kevesebb lett a sérülés, a megbetegedés,
  • válaszadóink hatoda szerint a mediáció alkalmazása erősítette a vállalat jó hírét mint gondoskodó vállalat, vagyis a vállalati brandépítés hatékony eszköze lett,
  • minden tizedik kitöltő szerint csökkent a hiányzások száma, továbbá javult a minőségi problémamegoldás.

A kutatásunkban résztvevők több mint fele, 55%-a szerint előnyösebb, ha a szervezeti konfliktusokban külső mediátort alkalmaznak.
Akik még nem alkalmazták a mediációt, a következő félelmeiket emelték ki:

  • „tartok tőle, hogy ha elmondom, amit gondolok, utána rosszabb lesz”,
  • „lehet, hogy csak nekem probléma, és a kolléga nem venné komolyan, vagy nem nyílna meg”,
  • „tartok tőle, hogy ha nyíltan elmondom a problémámat, a vezetőm / kollégám visszaélne az információval”.

ADÓELJÁRÁSI JOGSZABÁLYOK (Art., Air., Avt.) MAGYARÁZATA
Art., Air., Avt. szabályainak gyakorlati értelmezése paragrafusról paragrafusra
ÚJ KÉZIKÖNYV!!!
Szerző: Dr. Kovács Ferenc
Formátum, terjedelem: B/5-ös formátum, 456 oldal
Megjelenés: 2024. április vége
Kedvezményes ár 2024. december 31-ig
22.900 Ft + áfa helyett 18.900 Ft + áfa

Megrendelés ITT>>

A számos elégedett visszajelzés, amiket a kutatásunkban kaptunk, valamint a mediátorok pozitív tapasztalatai alapján érdemes a mediációt és annak szemléletét a vállalkozásokban, az intézményekben és a nonprofit szférában is elterjeszteni. A mediáció javítja a munkatársak egymással való viszonyát, a légkört, csökkenti a stresszt, a fluktuációt. Profitorientációban pedig ez a bevétel növeléséhez is hozzájárulhat.
A kutatás vezetője Szabó Tibor, a Win-Win Mediátorok Egyesületének alelnöke, mediátor, coach, családkonzulens volt. A kutatásról az egyesületünk honlapján olvasható még több információ.
The post Vezinfó hirdetés appeared first on Jogadó Blog.