Kényszerű márkahűség – Levásárol(tat)ható a hibás termék vételára?

„Sajnos a hibás termék kicserélését nem tudjuk vállalni, viszont a kifizetett vételárat teljes egészében levásárolhatja üzletünkben”.
A fenti tájékoztatással gyakorta találkozhatunk termékhiba bejelentése során, amely következtében jellemzően akkor is élünk a „levásárlás” lehetőségével, ha már nem vagyunk feltétlenül meggyőződve az adott vállalkozás termékeinek megfelelő minőségéről. Vajon jogszerűen kényszerül egy ilyen lépésre a fogyasztó? Mikor és milyen feltételek mellett alkalmazható a „levásárlás” intézménye?
Mindenekelőtt tekintsük át gyorsan a hibás teljesítés következtében igénybe vehető kellékszavatossági jogok körét. A hiba korrigálása érdekében a fogyasztó elsődlegesen kijavítást vagy kicserélést követelhet, amennyiben ezekre nincs lehetőség, akkor kerülhet sor a terméknek a fogyasztó általi, de a vállalkozás költségén történő kijavítására vagy kijavíttatására, a teljesítéssel arányos árleszállításra, avagy a szerződéstől való elállásra.

E-Kereskedelem adózási és számviteli kérdései
ÁFA-kérdések, Távolsági értékesítés, Teljesítés helye, Akciók, Promóciók, Pénztárgép, E-számla, Előleg, Online számlázás, Számvitel
Időpont: 2017. október 30., hétfő
Előadók: Dr. Kelemen László, Rácz Gábor
Ár: 25.900 Ft helyett 18.130 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS

A vételár levásárlásának lehetősége ezen szavatossági jogok közül az elállással hozható összefüggésbe, ezért azt szükséges megvizsgálnunk, mennyiben felel meg az elállás szabályainak, ha a vételár visszafizetése helyett újabb vásárláshoz lesz kötve a fogyasztó.
Az elállás a szerződés olyan jellegű megszüntetését jelenti, mely során a feleknek az eredeti állapot helyreállítását kell megvalósítaniuk, tehát kölcsönösen olyan helyzetbe kell hozniuk egymást, mintha a szerződést egyáltalán nem kötötték volna meg. Jelen esetre leegyszerűsítve: a fogyasztónak vissza kell adnia a terméket, a vállalkozásnak pedig vissza kell adnia a megfizetett vételárat.

E-Kereskedelem jogi kérdései
Fogyasztói szerződések, Adatszolgáltatás, Adatvédelem, Webáruház-nyitás, Webáruház-üzemeltetés, Hírlevél-küldés (DM), Fogyasztóvédelem, Panaszkezelés
Időpont: 2017. november 7., kedd
Előadók: Dr. Bihary Ákos, Dr. Kálmán Kinga
Ár: 25.900 Ft helyett 18.130 Ft
RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS

Amikor az eladó az elállás következtében kizárólag a megfizetett vételár levásárlását teszi lehetővé, akkor megsérti a helyreállítási kötelezettségét, hiszen a fogyasztót gyakorlatilag egy új szerződés megkötésére kényszeríti. Önmagában azonban a levásárlás felajánlása nem jogellenes, de annak mindig a pénzvisszafizetés alternatívájaként kell megjelennie, ebből adódóan nem utasítható el a fogyasztó árvisszatérítési igénye sem, ha nem kíván élni a levásárlás lehetőségével.
Ezen megállapítások alapján zárásképp egészítsük ki a példamondatunkat, hogy összhangba kerüljön a fogyasztóvédelmi szabályokkal:
„Sajnos a hibás termék kicserélését nem tudjuk vállalni, viszont a kifizetett vételárat választása szerint visszatérítjük, vagy teljes egészében levásárolhatja üzletünkben”.

Munkajogi és Polgári jogi Szerződés- és Iratmintatár 2017
Szakkönyv + Pendrive

Szerző: Dr. Horváth István, Dr. Szladovnyik Krisztina
Ár: 11.900 Ft helyett 8.900 Ft
RÉSZLETEK ÉS MEGRENDELÉS

The post Munkajogi és Polgári jogi Szerződés- és Iratmintatár 2017 appeared first on Jogadó.