Megoldódott az EKAER-es jogértelmezési bizonytalanság

2016. szeptember 20.

2016. augusztus 1-jével az adózás rendjéről szóló törvény az alábbiak szerint módosult:

„Útdíjköteles gépjárművel, továbbá a 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművel végzett, közúti fuvarozással járó, e törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendeletben meghatározott termékértékesítést, termékbeszerzést, egyéb célú termékmozgatást kizárólag érvényes Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (a továbbiakban: EKAER) számmal rendelkező adózó folytathat.”

A rendelkezés tehát a felrakodás után 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművekkel történt közúti fuvarozás kapcsán is meghatároz EKAER bejelentési kötelezettséget a nem kockázatos termékek esetén. Felmerült azonban a kérdés, hogy vonatkozik-e ezen rendelkezés az útdíjköteles gépjárművekre is, melyek akár felrakodás előtt is elérik a 3,5 tonnás tömeget, így esetükben akár automatikus EKAER bejelentési kötelezettség merülne fel.

További kérdés volt – mivel az EKAER mentességekre vonatkozóan az EKAER Rendelet nem módosult, ott továbbra is útdíjköteles gépjárművekkel végzett fuvarozás esetén szerepelnek mentességi határértékek – a 3,5 tonnás össztömeg elérése kapcsán automatikusan, határértéktől függetlenül kell-e EKAER számot kérni.

A fenti kérdéseket feloldotta a NAV EKAER oldalán található új tájékoztató táblázat, mely megerősítette, hogy:

- a 3,5 tonnás össztömeget kizárólag nem útdíjköteles gépjárművek esetén szükséges vizsgálni, tehát nem automatikus az EKAER szám kérés az útdíjköteles gépjárművek esetén és

- amennyiben a nem útdíjköteles gépjármű megpakolva eléri a 3,5 tonnás össztömeget, akkor is EKAER számot kell kérni, ha a nem kockázatos áru értéke 5 millió forint és tömege 2,5 tonna alatt van.

Az összefoglaló táblázat itt érhető el.

Személyre szabott további információért keresse bizalommal az Ecovis Tax Solution szakértőit, akik készséggel állnak rendelkezésére!