Új alapokon az állami építési beruházások / Szereplők – Dr. Hortobágyi Sándor
Új alapokon az állami építési beruházások / Szereplők – Dr. Hortobágyi Sándor
Korábbi cikkünk folytatásaként a sorozat második részeként áttekintjük az állami építési beruházások szereplőit, avagy a Beruházási törvény II. fejezet 6. részét.
Legmagasabb szintű szereplők a Kormány, a szakminiszter, a miniszter és a minisztérium, valamint az Állami Beruházási Érdekegyeztető Tanács. Ezen szereplők az állami építési beruházások központi irányításáért felelnek, mégpedig az alábbi hatáskörökkel (a felsorolás nem teljes körű, releváns hatáskörökre fókuszálva):
Kormány
- meghatározza az állami építési beruházási célokat
- szakpolitikai-ágazati beruházási koncepciókat elfogadja
- ágazati beruházási terveket elfogadja
- ezen alapuló keretprogramot elfogadja.
Szakminiszter (az a miniszter, akinek a feladatkörét az állami építési beruházás érinti, helyi önkormányzat által megvalósítandó állami építési beruházás esetében pedig akinek az állami építési beruházás az ágazati felelősségébe tartozik)
- előkészíti és a Kormány elé terjeszti a fenti 2. pontban leírt koncepciót
- előkészíti és a Kormány elé terjeszti a fenti 3. pontban leírt terveket.
Miniszter (az építési és közlekedési miniszter)
- előkészíti és a Kormány elé terjeszti a fenti 4. pontban leírt keretprogramot
- közreműködik a fenti 3. pontban leírt terv megalkotásában
- dönt a jóváhagyott keretprogramban szereplő állami építési beruházások előkészítésének és megvalósításának megindításáról
- kijelölt szerv útján nyilvánosan hozzáférhető költséginformációs rendszert és termék műszaki információs rendszert működtet
- egységes informatikai rendszert épít ki az állami építési beruházási projektek előrehaladásának nyomon követésére, valamint építményinformációs modell (BIM) alapú műszaki nyomonkövetési rendszert hoz létre
Minisztérium (az építési és közlekedési minisztérium)
- építtetői tulajdonosi joggyakorló, amely joggyakorlás lehet hozzájárulás alapú, illetve állami tulajdonú ingatlanok esetében kötelező. A jog ingatlan-nyilvántartásba is bejegyezhető új jogintézményt jelent.
Tanács
- állami építési beruházások javaslattevő, véleményező, érdekegyeztető szakmai fóruma, jelenleg 20 taggal, elnöke a miniszter.
Konkrét és egyedi állami beruházás esetében a minisztérium projektszervezetet hoz létre, amelynek tagja az építtető, a projektvezető, a beruházás-lebonyolító, a tervező, a tervellenőr, a műszaki ellenőr, a költségszakértő és a kivitelező.
Az Építtető vagy maga a minisztérium vagy a miniszter által kijelölt személy. Önkormányzat esetében a minisztérium a kézhezvételtől számított 15 napon belül nyilatkozik arról, hogy az adott állami építési beruházás építtetőjeként el kíván-e járni. Ha a minisztérium nemleges nyilatkozatot tesz vagy határidőben nem nyilatkozik, az építtető az önkormányzat.
Projektvezető az Építtető által kijelölt személy. A Projektvezető az építtető képviselőjeként az állami építési beruházás teljes folyamatát irányítja, ide nem értve az állami építési beruházás finanszírozását.
A projektszervezet további tagjait az építtető jelöli ki vagy bízza meg.
Lebonyolító főszabály szerint kizárólag a minisztériummal munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló vagy – a Kormány egyedi döntése alapján – 100%-os állami tulajdonú gazdasági társasággal munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy lehet.
Uniós közbeszerzési értékhatárt meg nem haladó becsült értékű állami építési beruházás esetén a lebonyolító feladatait a műszaki ellenőr is elláthatja.
Tervező részvétele a beruházásban értelemszerű. Kiemelendő, miszerint a törvény a tervező felelősségévé teszi azon követelményt, miszerint a terveknek meg kell felelni a tervezési programban meghatározott építészeti, funkcionális, műszaki, üzemeltetési, fenntarthatósági és megújuló alternatív energiaforrások használatára irányuló igényeknek, valamint a keretprogramban meghatározott beruházási költségkeretnek. Szintén kiemelendő, miszerint a tervező felel a tervezői költségvetési kiírás és költségbecslés teljeskörűségéért és pontosságáért, amely alól sem a tervellenőr, sem az építtető vagy a nevében eljáró közreműködők elfogadó nyilatkozata nem mentesíti.
Műszaki ellenőrre vonatkozóan szintén egyértelmű a szabályozás és nem tartalmaz különleges jogokat, kötelezettségeket.
Tervellenőr részvétele az eljárásokban ilyen széles körben újszerű. A tervellenőr feladata elsősorban a tervező által készített tervdokumentáció – több szempontból való – megfelelőségének ellenőrzésére terjed ki, de ugyanúgy közreműködik és javaslatot tesz műszaki kérdésekben, az építtető döntéseinek előkészítésében.
A tervellenőrt – amennyiben alkalmazásra kerül – már a tervezési szolgáltatások beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás előkészítése előtt meg kell bízni.
Kérdésként merül fel, hogy mi van abban az esetben, amennyiben a tervező és a tervellenőr, avagy a műszaki ellenőr és a tervellenőr között szakmai vita alakul ki? Ebben az esetben a döntés joga az építtetőé, aki döntése meghozatalához jogosult közreműködőt bevonni.
Költségszakértő döntés-előkészítési feladatokat lát el, a legkisebb költség elvére figyelemmel költségellenőrzést végez, a közbeszerzési eljárás során közreműködik az aránytalanul alacsony ár és egyéb aránytalan vállalások vizsgálatában, valamint vizsgálja a költségek alakulását.
Felelőssége kiterjed a beruházáshoz kapcsolódó költségbecslések és költségszámítások megalapozottságáért, továbbá az építészeti-műszaki dokumentációkban foglaltaknak való megfelelőségéért, valamint az alkalmazott tételes egységárak a költséginformációs rendszerben foglalt költségszinteknek való megfelelőségéért.
Amennyiben az állami építési beruházás előkészítésébe és megvalósításába költségszakértő nem kerül bevonásra, a tervező készíti el és felel az állami építési beruházásokhoz kapcsolódó költségbecslések és költségszámítások megalapozottságáért, továbbá az építészeti-műszaki dokumentációkban foglaltaknak való megfelelőségéért.
Tekintettel a jogszabály rendkívül szűk körű indokolására, véleményem szerint a joggyakorlat által pontosan kialakítandó (avagy jogszabálymódosítással pontosítandó) a tervező – tervellenőr – költségszakértő résztvevők esetében a költségbecslések és számítások helytállóságáért való felelősség kérdései. Amennyiben ugyanis egy beruházás során kifejezetten alkalmazásra kerül egy dedikált költségszakértő, úgy a törvény generális, a költségvetési kiírás és költségbecslés teljeskörűségéért és pontosságáért való felelősségi szabálya értelemszerű kérdéseket vet fel a tervező felelőssége körében.